Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies). Wykorzystujemy wyłącznie sesyjny plik cookies dzięki któremu nasza strona może działać lepiej. Nie przechowujemy w plikach cookies żadnych danych osobowych, ani innych danych użytkownika. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. OK

Kancelaria Adwokacja - Tomasz Cyrol

polski english
11.08

Nieudane wakacje.

Co zrobić kiedy wakacje nie były czasem relaksu, a udręką, stresem. Co zrobić kiedy nie otrzymaliśmy od organizatora urlopu tego, za co zapłaciliśmy?
18.06

Kilka słów o mediacji rodzinnej.

Kilka słów o mediacji w pozornie drobnych sporach, jakie pojawić się mogą w prawie każdej rodzinie.             
28.05

Kilka słów o mediacji gospodarczej.

Na powstanie konfliktu, jego eskalację, a także sposób zakończenia wpływ mają nie tylko elementy obiektywne, ale przede wszystkim subiektywne. Nastawienie stron, ich charakter, wykształcenie, doświadczenia z przeszłości. Mediacja staje się coraz bardziej popularnym narzędziem rozwiązywania sporów w sprawach gospodarczych. Jest to ciekawe dlatego, że w takich sporach emocje są często kwestią drugorzędną.
30.04

Przeprosiny za naruszenie dóbr osobistych.

W „stabloidyzowanym świecie” notorycznie otrzymujemy „pikantne” informacje na temat polityków, artystów, sportowców, czy też różnych innych „celebrytów”, którzy są znani z tego, że są znani. Ktoś notorycznie przekracza dozwoloną prędkość, ktoś inny bije żonę, bądź jest przez żonę bity, kilka osób ma długi, inni chorują, wdają się w podejrzane, bądź skandaliczne związki, jeszcze inni… Opisana osoba natychmiast reaguje na negatywne informacje oświadczeniem, że naruszono jej dobra osobiste (często bez doprecyzowania jakie) i grozi złożeniem pozwu. Co dzieje się później?
03.04

Miłe słowa od Studentów.

Miłe słowa od wspaniałych młodych ludzi, od studentów, którzy zajęli II miejsce w Finale Ogólnopolskiego Konkursu "Mistrzowie Mediacji" zorganizowanego m.in. przez ELSA pod patronatem Ministra Sprawiedliwości.
31.03

W Stronę Zmian

11 kwietnia po raz trzeci spotkam się ze studentami krakowskich uczelni w ramach projektu „W Stronę Zmian”. 
06.03

Dobro klienta to podstawa.

Jeśli do adwokata przychodzi klient i mówi o swoim problemie, to zadanie adwokata nie polega na ocenianiu, a tym bardziej karceniu, krytykowaniu klienta lecz na tym, aby stanąć murem za swoim klientem i z wszelkich sił walczyć o jego interes.
25.02

Podstawy poprawnej komunikacji.

Dobry prawnik musi potrafić komunikować się z innymi. Musi być dobrym słuchaczem i świetnym mówcą. Jeśli nie chce bądź nie potrafi "dogadać się" ze swoim klientem to jak będzie go reprezentował?  
17.02

Czy język prawników musi być nudny?

Czy prawnicy zawsze muszą mówić nudnym językiem? Niestety w wielu przypadkach tak, ale trochę "luzu" też by się przydało.  
11.02

Dlaczego warto korzystać z profesjonalnej pomocy prawnej?

Miałem kiedyś klienta, który… Takiego klienta miał i to nie raz zapewne każdy adwokat. Klienta, który przyszedł ze sprawą, która wydawała się prosta, wręcz banalna. Ale taka nie była. A nie była dlatego, że ktoś ją popsuł, sam próbował ją prowadzić strzelając sobie notorycznie w stopę. Przecież można było przyjść po poradę na samym początku i wszystko byłoby prostsze. Ale nie, po co?
06.02

Adwokat Tomasz Cyrol został członkiem International Bar Association.

Adwokat Tomasz Cyrol został członkiem International Bar Association.

Kilka słów o mediacji rodzinnej.

18.06.2014

Wracam do tematu mediacji. Jak wygląda mediacja pomiędzy „zwykłymi” ludźmi, mediacja z zakresu prawa rodzinnego, czy też mediacja w drobnej sprawie cywilnej.

Niestety kiedy ludzie są ze sobą skonfliktowani często nie potrafią się ze sobą komunikować. Złość czy niechęć powodują, że jakakolwiek rozmowa jest niemożliwa, a wszelkie propozycje ugodowe są odrzucane, albo ze względu na brak zaufania do drugiej strony, albo przez zwykłą złośliwość.

Przede wszystkim swoim studentom, ale także klientom pytającym o korzyści z mediacji opowiadam zawsze historię, którą obserwowałem w ramach praktyk studenckich jeszcze zanim mediacja w sprawach cywilnych została wprowadzona do polskiego porządku prawnego.

W sądzie naprzeciwko siebie stały osoby z jednej rodziny. Rodzice i jeden z synów przeciwko drugiemu synowi. Ludzie majętni, dobrze wykształceni, „elita”. Ale kłócili się o wszystko w sposób bezwzględny. Wywlekali najbardziej intymne i niechlubne fakty ze swojego życia. Walczyli między sobą o duże pieniądze i nikt nie chciał odpuścić. Przesłuchano szereg świadków, na końcu (tzn. po kilku posiedzeniach) sąd słuchał strony, członków skonfliktowanej rodziny.

Już po kilku pierwszych zdaniach wszyscy otwierali szeroko usta ze zdziwienia, a napięcie rosło jak u Hitchcocka.

Szybko okazało się, że cały ich wielowątkowy konflikt wynikał z błahego nieporozumienia. Nieporozumienie sprowokowało drugą stronę do lekkiej złośliwości, ale ta nie została zapomniana, a wręcz przeciwnie, spotkała się z większą złośliwością, co doprowadziło do kolejnej. Lawina ruszyła. Nikt nie szukał przyczyny konfliktu, a ponieważ rodzina miała wtedy do załatwienia sprawy dotyczące dużego majątku każdy był przekonany, że spór nie jest przypadkiem, a celowym działaniem drugiej strony. Nikt też nie chciał spokojnie wysłuchać drugiej strony, dopiero sąd doprowadził do tego, że kiedy jedna z osób mówiła, reszta musiała słuchać i nie mogła przerywać.

Mężczyzna nie dokończył swoich wyjaśnień, w ich trakcie wszyscy wybiegli na środek sali i rzucili się sobie na szyje. Część z osób płakała. Zrozumieli ile kosztowało ich błahe nieporozumienie, które eskalowało do ogromnego konfliktu.

Gdyby wtedy istniała mediacja…

Czy więc ze swoimi problemami warto iść do mediatora? Na pewno! Mediacja nigdy nie pogorszy sytuacji, nie doprowadzi do eskalacji konfliktu. Jeśli w trakcie mediacji uda się doprowadzić do porozumienia, ugody to jest to wielki sukces stron, poprawienie relacji, oszczędność kosztów. Jeśli do porozumienia nie dojdzie to strony niczym nie ryzykują, ich spór i tak zostanie rozstrzygnięty (niekoniecznie rozwiązany) przez sąd, a wcześniejsze propozycje ugodowe nie będą mogły być wykorzystane jako argument przeciwko drugiej stronie.

Zawsze warto próbować porozumieć się z drugą stroną!