Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies). Wykorzystujemy wyłącznie sesyjny plik cookies dzięki któremu nasza strona może działać lepiej. Nie przechowujemy w plikach cookies żadnych danych osobowych, ani innych danych użytkownika. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. OK

Kancelaria Adwokacja - Tomasz Cyrol

polski english
11.08

Nieudane wakacje.

Co zrobić kiedy wakacje nie były czasem relaksu, a udręką, stresem. Co zrobić kiedy nie otrzymaliśmy od organizatora urlopu tego, za co zapłaciliśmy?
18.06

Kilka słów o mediacji rodzinnej.

Kilka słów o mediacji w pozornie drobnych sporach, jakie pojawić się mogą w prawie każdej rodzinie.             
28.05

Kilka słów o mediacji gospodarczej.

Na powstanie konfliktu, jego eskalację, a także sposób zakończenia wpływ mają nie tylko elementy obiektywne, ale przede wszystkim subiektywne. Nastawienie stron, ich charakter, wykształcenie, doświadczenia z przeszłości. Mediacja staje się coraz bardziej popularnym narzędziem rozwiązywania sporów w sprawach gospodarczych. Jest to ciekawe dlatego, że w takich sporach emocje są często kwestią drugorzędną.
30.04

Przeprosiny za naruszenie dóbr osobistych.

W „stabloidyzowanym świecie” notorycznie otrzymujemy „pikantne” informacje na temat polityków, artystów, sportowców, czy też różnych innych „celebrytów”, którzy są znani z tego, że są znani. Ktoś notorycznie przekracza dozwoloną prędkość, ktoś inny bije żonę, bądź jest przez żonę bity, kilka osób ma długi, inni chorują, wdają się w podejrzane, bądź skandaliczne związki, jeszcze inni… Opisana osoba natychmiast reaguje na negatywne informacje oświadczeniem, że naruszono jej dobra osobiste (często bez doprecyzowania jakie) i grozi złożeniem pozwu. Co dzieje się później?
03.04

Miłe słowa od Studentów.

Miłe słowa od wspaniałych młodych ludzi, od studentów, którzy zajęli II miejsce w Finale Ogólnopolskiego Konkursu "Mistrzowie Mediacji" zorganizowanego m.in. przez ELSA pod patronatem Ministra Sprawiedliwości.
31.03

W Stronę Zmian

11 kwietnia po raz trzeci spotkam się ze studentami krakowskich uczelni w ramach projektu „W Stronę Zmian”. 
06.03

Dobro klienta to podstawa.

Jeśli do adwokata przychodzi klient i mówi o swoim problemie, to zadanie adwokata nie polega na ocenianiu, a tym bardziej karceniu, krytykowaniu klienta lecz na tym, aby stanąć murem za swoim klientem i z wszelkich sił walczyć o jego interes.
25.02

Podstawy poprawnej komunikacji.

Dobry prawnik musi potrafić komunikować się z innymi. Musi być dobrym słuchaczem i świetnym mówcą. Jeśli nie chce bądź nie potrafi "dogadać się" ze swoim klientem to jak będzie go reprezentował?  
17.02

Czy język prawników musi być nudny?

Czy prawnicy zawsze muszą mówić nudnym językiem? Niestety w wielu przypadkach tak, ale trochę "luzu" też by się przydało.  
11.02

Dlaczego warto korzystać z profesjonalnej pomocy prawnej?

Miałem kiedyś klienta, który… Takiego klienta miał i to nie raz zapewne każdy adwokat. Klienta, który przyszedł ze sprawą, która wydawała się prosta, wręcz banalna. Ale taka nie była. A nie była dlatego, że ktoś ją popsuł, sam próbował ją prowadzić strzelając sobie notorycznie w stopę. Przecież można było przyjść po poradę na samym początku i wszystko byłoby prostsze. Ale nie, po co?
06.02

Adwokat Tomasz Cyrol został członkiem International Bar Association.

Adwokat Tomasz Cyrol został członkiem International Bar Association.

Przeprosiny za naruszenie dóbr osobistych.

30.04.2014

W „stabloidyzowanym świecie” notorycznie otrzymujemy „pikantne” informacje na temat polityków, artystów, sportowców, czy też różnych innych „celebrytów”, którzy są znani z tego, że są znani.

Ktoś notorycznie przekracza dozwoloną prędkość, ktoś inny bije żonę, bądź jest przez żonę bity, kilka osób ma długi, inni chorują, wdają się w podejrzane, bądź skandaliczne związki, jeszcze inni…

Opisana osoba natychmiast reaguje na negatywne informacje oświadczeniem, że naruszono jej dobra osobiste (często bez doprecyzowania jakie) i grozi złożeniem pozwu. Co dzieje się później?

Jeśli negatywne informacje były prawdziwe bądź przynajmniej bliskie prawdzie to z reguły „bohater” liczy, że sprawa szybko ucichnie. Nie ryzykuje dodatkowego rozgłosu związanego z procesem sądowym szczególnie, że sam proces może być niebezpieczny dla reputacji takiej osoby. Dobra osobiste można naruszyć bowiem także przedstawiając informację prawdziwą, ale czy korzystny byłby wyrok o treści: „X naruszył dobre imię Y mówiąc o nim, że … co było prawdą”.

Kiedy opublikowane informacje były nieprawdziwe wtedy prawdopodobieństwo procesu jest zdecydowanie większe. Można założyć, że rozpowszechnianie informacji fałszywych, stawiających kogoś w złym świetle narusza dobre imię, cześć i inne dobra osobiste, które nie są wprost wymienione w kodeksie cywilnym. Poszkodowany może więc liczyć na przeprosiny i tutaj zaczynają się komplikacje.

W wielu przypadkach trudnym zadaniem dla adwokata w takiej sytuacji nie jest napisanie pozwu i „wygranie” sprawy, ale doradzenie klientowi jakiej treści oświadczenia, przeprosin ma się domagać. Źle ustalona treść oświadczenia może bowiem nie tylko nie poprawić wizerunku poszkodowanego, ale jeszcze go pogorszyć.

Przykład: „Przepraszam X za to, że powiedziałem, że jest alkoholikiem”. Większość odbiorców informacji zapamięta, że X jest alkoholikiem, a nie, że został przeproszony. „Nie jest prawdą, że X jest alkoholikiem, za co przepraszam” – za co autor przeprasza? Znowu najlepiej utrwalona zostanie informacja, o alkoholizmie. Niektórzy prawnicy rekomendują, aby w treści przeprosin nie podawać szczegółów zdarzenia, które naruszyło dobra osobiste. „Przepraszam, za moje słowa o X, które wypowiedziałem 30 kwietnia…” – tutaj jednak może pojawić się problem polegający na tym, że odbiorcy mogą nie skojarzyć jakiej informacji dotyczą przeprosiny.

Kolejny problem to forma oświadczenia / przeprosin. Ważne jest nie tylko gdzie i kiedy dojdzie do publikacji, ale ważne są też szczegóły techniczne. Szara czcionka na białym tle nie jest dobrze widoczna, a spotu telewizyjnego transmitowanego o 2 w nocy nie zobaczy wiele osób.

Nie ma jednej, zawsze dobrej metody działania w sprawach o naruszenie dóbr osobistych. Dlatego kiedy dojdzie do naruszenia dóbr osobistych pamiętać trzeba o tym, aby do tematu podejść w ten sposób, aby cała sprawa nie utwierdziła obserwatorów w przekonaniu o słuszności zachowania, która naruszyło te dobra. Dlatego sądzę, że w takich przypadkach najlepiej zwrócić się do patrzącego na sprawę bez niepotrzebnych emocji profesjonalisty.